Stockholm, Sverige
070-409 08 82
David.Stavegard@analysbloggen.se

Automatisera Word med hjälp av Excel? Ja!

En webbplats om Excel och analys av data

Automatisera Word med hjälp av Excel? Ja!

Mail merge i Word hämtar data i Excel och skapar word-dokument

I dagens torsdagstips lämnar jag Excel rätt snabbt och visar faktiskt mer hur man kan automatisera Word från data i Excel. Rätt fiffigt, i det här fallet handlade det om diplom, men det kan lika gärna vara adresser du vill skriva ut på kuvert eller kanske personliga rabattkoder till dina närmaste kunder.
Idéen till det här torsdagstipset kommer från någon som kontaktade mig på LinkedIn och undrade om jag visste hur hen kunde automatisera ett pappersbrev med licensnycklar som hen skulle skicka till sina kunder. Jag tror det var över 100 kunder som det gällde, och då är det lätt att göra fel om man försöker med Copy-And-Paste, så då visade jag den här metoden, och hen kunde på kortare än 10 minuter skapa upp alla kundbreven!

5 Responses

  1. Carina Espmarker skriver:

    Toppen.
    Visste att man kunde koppla, men var många år sedan jag använde, man glömmer…
    Detta kommer jag att använda framöver.

    Tack för alla bra tips!

  2. Angelica skriver:

    Verkligen ett toppentips som sparar mycket tid!

    • David Stavegård skriver:

      Ja, men visst är det himla smart? Det är nog lite av en ”doldis” tror jag, det är ganska vanligt att folk inte känner till detta. 🤔

  3. Anna-Karin skriver:

    Så himla smart! Det här kommer jag att ha nytta av. Tack!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *