[ Torsdagstips ]

En dynamisk och distinkt lista i Excel

Dags att nörda ner oss i Excel igen, den här gången handlar det om en fråga min fru ställde mig kring en lång lista på IT-system-krav som hon jobbade med, där de var kategoriserade per system och olika flöden, och så undrade hon hur hon skulle kunna få en sammanställning på de olika systemen. Hon ville egentligen “remove duplicates” men ville så klart ha kvar originallistan, och göra det hela dynamiskt, så att om hon lade till ett nytt system, skulle det dyka upp i listan.

Tags: ,

David Stavegård

2 Comments

  1. Hej,
    Tack för bra avsnitt!

    Sitter med ett excel-problem nu som du säkert kan hjälpa till att lösa! 🙂
    Jag har:
    – en kolumn med projektnummer, t.ex 150010-180020
    – en kolumn med ordernummer, t.ex 100-500
    Kunden har ett timpris som ändras beroende på vilket ordernummer samt projektnummer man har.
    Projektnummer <160000 SAMT ordernummer <200 tillhör timprislista 1
    Projektnummer mellan 160000 – 170000 SAMT ordernummer mellan 200-300 tillhör timprislista 2
    Projektnummer mellan 170000-1800000 SAMT order nummer mellan 300-400 tillhör timprislista 3
    osv

    Ibland har dock kunden skojat till det så ibland tillhör projektnumret timprislista 1, men ordernumret tillhör timprislista 2 – I dessa fall skall alltid den timprislista med högre siffra användas – dvs i detta fall timprislista 2.

    Jag vill först att datorn tar reda på till vilket timpris projektnumret tillhör och därefter till vilket timpris ordernumret tillhör. Därefter vill jag att datorn viktar resultatet mellan dessa två och väljer den högsta prislistan. Hur gör jag detta på ett smidigt sätt? Finns det en funktion man kan använda? Hur får man in "större eller lika med" i en formel/funktion?

    Ha en bra helg!

    1. Hej Malin!
      Det finns en funktion som heter Match (engelsk Excel, “passa” på svenska) som jag tror du kommer ha nytta av, den matchar ett tal mot ett block av celler, och den kan hitta större än eller mindre än, eller exakt.

      Sedan tror jag att du kan lösa resten genom att skapa nya kolumner för varje del, så först gräver du fram timpris för projekt i en kolumn, sedan pris för ordernummer i nästa kolumn, sedan en ny kolumn som returnerar det största av dem två. Sen kan du gömma alla kolumner du inte behöver titta på, så kommer du få ihop ett bra Excel-ark!
      Lycka till och hör av dig om du kör fast!

Send a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *